logo pan

TUSEN TAKK TIL VÅR SPONSOR SOM STILLER OPP SOM VANLIG MED VERDIFULLT BIDRAG TIL VÅRT SOMMERTREFF


mcoslo

Undertegnede  har vært en tur hos McOslo og sett på den nye Honda NT1100. Den har fått en sentral plass midt i det store lokalet, og i sort metallic og med en front som om den er hentet ut fra fremtiden, tar den seg unektelig flott ut. Og den ser faktisk ut som en sportstourer slik (bare) Honda lager dem.

Allerede i 1989 lanserte Honda sin første rene sportstourer, den nye 1100 Pan-European, et helt nytt konsept den gangen, med integrerte vesker og kåpe som standard. Sykkelen ble raskt en suksess både i, og utenfor Europa, hvor den ganske enkelt ble markedsført som ST1100. I 2002 kom oppfølgeren ST1300 som ble produsert helt frem til 2017.

Etter vært som nye utslippsregler kom over store deler av verden, forsvant den ene modellen etter den andre fra både Honda og andre produsenter. Det ble tynt med nyheter innen touringsegmentet.

Men så endelig, 21.oktober i fjor slipper Honda nyheten om en en helt ny sykkel som virkelig ser ut som en sportstourer. Og igjen får vi beviset, ingen lager touringsykler som Honda, med en kvalitet og til en en fornuftig pris som ikke griper for dypt i lommeboken.

Så hvordan er det mulig å utvikle en helt ny modell, og selge den til en så lav pris som  Honda gjør. Stikkordet er gjenbruk av komponenter. Både parallell-twin 1100-motoren og rammen benyttes i  andre modeller, bl.a. Africa Twin og en ny cruiser CMX Rebel 1100. Den sitter også i en firehjulsdrevet  ATV på det amerikanske markedet. Så vi har altså samme drivverk i en Advenrture sykkel, en cruiser, en ATV og nå en ny sportstourer.¹  Det er denne kombinasjonen og gjenbruk av deler som gjør det mulig for en fabrikk som Honda å produsere og selge NT-1100 til en pris som starter på 214 990, inkludert sidevesker.

Fronten på NT1100 er som hentet ut fra en fremtidsvisjon.Fronten på NT1100 er som hentet ut fra en fremtidsvisjon.

Ved introduksjonen i oktober brukte Honda begrepet The New Touring Era,  og NT' står da også for New Touring. Alle Honda sine modellbetegnelser har jo en betydning – som ST står for Sports Tourer. Det har vært tradisjon hos Honda i alle år.

Så da kommer vi til det store spørsmålet: Er dette en sykkel å bli glad i? Her tror jeg svaret åpenbart er JA. Og videre: Er dette en sykkel å adoptere i Club Pan-European?

Ja se det, hvorfor ikke? Vi får diskutere dette nærmere i tiden som kommer. Uansett er klubbens regler helt klare;  medlemmene kan i prinsippet kjøre hvilken sykkel de vil. Spørsmålet blir om vi skal formalisere det på en eller annen måte, at vi har fått en ny tourer fra Honda som vi synes er «allright».

Jeg skal ikke forgripe noen ting her, men jeg vet at den nye NT1100 allerede vurderes blant våre medlemmer. Så sannsynligheten for at den dukker opp i vårt miljø til sommeren er vel ganske stor. Så er det bare å vente på at snøen forsvinner og vi kan få oss en prøvetur.

Noter:

1) NEW HONDA NT1100 Review 2022 by Simon Hargreaves https://www.bennetts.co.uk/bikesocial/reviews/bikes/honda/nt1100-2022

Tekst og foto: Svein H. Syversen   

Webdesign: Bewebbed.no